Online marketing

Hoe je met SEO en Google Analytics je website naar een hoger niveau tilt – deel I

Je wilt ondernemen met je website. Je bent super enthousiast over je product of service, maar weet eigenlijk niet hoe je deze online succesvol kunt vermarkten met je website. Hoe zet je online marketing op en welke aandachtspunten zijn hierbij belangrijk? Natuurlijk is het verkopen van workshops een heel andere tak van sport dan hovenier services in de markt zetten. Toch zijn er basisprincipes waarmee je voor iedere business een goede start maakt. Deze zijn vervolgens door te vertalen naar een specifieke doel of aanpak. In dit eerste deel schijn ik een licht op online vindbaarheid en zoekmachine optimalisatie.

Volgorde cruciaal voor plan van aanpak

Ik hoor ondernemers regelmatig zeggen: “Ik ga op mijn website met SEO aan de slag.”. In de praktijk kom ik vaak tot de conclusie dat men het grotere geheel niet ziet. Een begrijpelijke valkuil in de veelzijdigheid van online marketing.

Allereerst, wat is nu SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimisation’ ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je je website zo inricht dat  je beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google of Bing. Uiteraard doe je dit met als doel meer website bezoekers aan te trekken, het dialoog met je doelgroep aan te kunnen gaan en uiteindelijk meer klanten te werven.

SEO is dus belangrijk. Daarom moet dit ook met een structurele aanpak ingezet worden.

Ik zal dit eens illustreren met een kort voorbeeld.  Stel, je verkoopt online teddyberen en regelmatig blog je daarover. De artikelen die je hebt geschreven staan vol met het woord ‘teddybeer’. Goed bezig, zou je denken. In de praktijk blijkt echter dat veel mensen zoeken op ‘knuffelbeer’ en ‘knuffelbeest’. Je wordt dus door een groot deel je doelgroep niet gevonden. Een misgeslagen plank, zonde van al je inspanningen.

Planning online marketing

Dus, waar begint SEO eigenlijk? Welke stappen voer je uit?  Bijvoorbeeld de methode Plan-Do-Check-Act (PDCA) werkt hierbij zeer effectief. Deze cyclische methode wordt veelvuldig gebruikt door management in het bedrijfsleven. Zo kan men enerzijds zorgen dat activiteiten in de juiste volgorde worden uitgevoerd, anderzijds borgt men structurele evaluatie waarbij wordt gekeken of alles nog up-to-date is.

  • Plan – Plan je activiteit(en)
  • Do – Voer ze uit
  • Check – Meet de resultaten
  • Act – Analyseer/pas ze aan en begin plan opnieuw

Een goede voorbereiding is het halve werk. We gaan in dit artikel beginnen met stap 1, de planning.

Start: de juiste keywords bepalen

Om te beginnen moet je dus weten wat de juiste sleutelwoorden (keywords) zijn voor jouw website content. Hier kun je in eerste instantie zelf onderzoek naar doen. De belangrijkste hoofdvragen die je jezelf moet stellen om aan de slag te kunnen, zijn:

  • Wat verkoop je?
  • Voor wie is het bedoelt?
  • Waar zit die doelgroep (online)?
  • Hoe ga je met ze in contact treden?

Wanneer je de antwoorden op voorgenoemde vragen uitschrijft, maak je je aanpak concreet en vorm je een basis voor de trefwoorden en associaties die later relevant kunnen zijn voor SEO. Website bezoekers genereren gaat niet alleen over vindbaarheid op inhoudelijk vlak, ook het psychologisch aspect kan een rol spelen. Kreten als bijvoorbeeld ‘klanten magneet’, ‘freebies’, ‘gratis’, ‘voordeligste’ en ‘nog maar twee dagen’ kunnen soms effectief zijn, zolang ze maar bij jouw doelgroep passen. Dat hangt geheel af van je antwoorden op de bovenstaande vragen. Of je nu sokken verkoopt of meubelen, er bestaat altijd een prijsvechters segment en een duurder segment waar men kiest voor exclusiviteit en service. Je plan van aanpak moet dus toegespitst zijn op zowel jouw product als doelgroep.

‘Get out of the building’

Toets ideeën met je potentiële doelgroep, ga met ze in gesprek. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je een app maakt voor senioren. Om erachter te komen of je op het goede spoor zit, is het van belang om dit zo snel mogelijk te toetsen. Praat daarom met een selectie mensen uit jouw doelgroep, eventueel met een concept model in de hand, om af te tasten of de doelgroep wel geïnteresseerd is in jouw idee. Tevens kunnen er op deze manier waardevolle associaties aan het licht komen, die van belang kunnen zijn voor jouw online marketing en seo strategie.

Wanneer je met potentiële kopers praat, stel ze dan de volgende vragen:

  • Waarom vind je dit wat (of niet)?
  • Wat zou er beter kunnen?
  • Wat doe je nog meer?
  • Waar doe je dat en met wie?
  • Wie zou je dit nog meer aanbevelen?
  • Waar bevinden deze mensen zich?

In het volgende deel ga ik in op tools die je kunt gebruiken en geef ik je handvatten om bovenstaande aspecten dieper te integreren in je online marketing plan. Voor nu succes met de basis van je planning: het definiëren van de juiste keywords!

Deze blogreeks geeft een kijkje in de keuken van mijn aankomende e-book. In dit gratis e-book ga ik gedetailleerd in op succesvol online ondernemen voor mkb’ers. Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

 

Ja, ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen

Ontvang blog notificaties!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je aan voor blog updates!

We hebben je e-mailadres ontvangen. Jij ontvangt als eerste onze blogposts! :-)