Alles op je website hoort in dienst te staan van je bezoekers. Je wilt ze immers als nieuwe klanten verwelkomen. Een belangrijk item in dit lijstje is het voorkomen van dode links (deadlinks). Dit kunnen links zijn binnen je eigen website maar ook naar andere websites.
Stel je voor dat je op een pagina (A) met een link verwijst naar een andere pagina (B). Als je op een gegeven moment besluit om pagina B van een andere naam en url te voorzien staat er op pagina A een link die nergens naar toe wijst. Dit zou je simpelweg een klant kunnen kosten.
Met een niet al te grote website is het misschien nog te overzien, maar met links naar externe websites is het al meteen een ondoenlijke zaak geworden. Je kan immers niet het hele internet in de gaten houden. Voor dit probleem is dan ook een simpele oplossing.
Het is een plugin en hij heet “Broken Link Checker“. Als je deze plugin installeert en activeert worden om de zoveel dagen je links even gecontroleerd. Als er links op je website staan die ‘kapot’ zijn krijg je een overzichtje gemaild. Je kan daarnaast altijd in je beheer dashboard de status van je links overzichtelijk terug zien.
Ik raad je aan de frequentie waarmee je controleert in te stellen op 1 tot 3 dagen. Het hangt een beetje af van hoeveel content je hebt, hoe vaak je toevoegt en hoeveel links ‘naar buiten’ je gebruikt.
Heb je vragen of hulp nodig? Neem gerust contact op.
Success met ondernemen!