In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:
- Wat is een bruikbare SEO opzet voor je wordpress website waarmee je direct aan de slag kunt?
- Hoe maak je web verkeer, SEO-trefwoorden en funnel gebruik inzichtelijk?
- Welke WordPress-plugin is geschikt voor SEO en trefwoord analyse? (Nee, geen Yoast 😉)
- Welke software helpt je om website verkeer eenvoudig te analyseren?
Vindbaarheid en web verkeer in het kort
Ik volg al enige tijd een sales clinic, waarin onder andere het publiceren van kennis en diensten op een website en social media de revue passeert. Ik realiseerde me daarbij dat de meeste klanten tot nog toe via mond-op-mond reclame zijn binnengekomen. Alhoewel ik al jaren publiceer, deed ik dat vooral om mijn ervaringen te delen, zodat anderen met vergelijkbare vraagstukken dit niet opnieuw hoeven te doen.
Sales/Marketing gaat uiteraard veel verder. Zeker in het tijdperk van kunstmatige intelligentie, maar het doel is meten waar we staan. Omdat ik uitga van een reeds bestaande situatie ga ik eerst vaststellen of cap5.nl überhaupt gevonden wordt en waar bezoekers vandaan komen.
Om meer inzicht te krijgen heb ik 4 aspecten genomen die aansluiten bij wat ik wil weten.
1 Keywords – Waar zoekt je doelgroep op?
2 SEO – Welke keywords gebruik jij op je website?
3 Referrers – Waar komen bezoekers vandaan?
4 Funnel – Waar belanden bezoekers op je website?
Door deze vragen voor jezelf te beantwoorden kan je inzichten verzamelen. Zo ontdek je waar de hiaten zitten tussen je content en het inkomende (zoek)verkeer. Hou er rekening mee dat search engines en zoek gedrag gaat veranderen. Veel mensen stellen vragen aan AI’s die het zoek werk overneemt.
4 simpele aspecten voor onderzoek
Dit is geen snelcursus vindbaarheid of marketing maar een praktische gids. Het is om je te laten zien hoe je eenvoudig tot een werkende opzet komt zonder uitzoek werk. De nadruk ligt hier op ‘eenvoudig’. Op de cap5.nl website is namelijk ook Google Analytics geïntegreerd maar dat is over het algemeen ‘te veel informatie’.
Alvorens de twee implementaties te bekijken eerst per aspect een korte toelichting en tools die wij gebruiken hiervoor.
1. Keywords – Hoe kies ik de juiste keywords voor mijn website?
Het gaat niet alleen om de juiste keywords tijdens je onderzoek. Mensen zoeken immers online om een probleem opgelost te krijgen. Naast de gebruikelijke keyword tools zijn er tegenwoordig ook websites als https://www.semrush.com/ en https://answerthepublic.com/.
Deze houden rekening met de manier waarop en waar naar mensen zoeken. Ik heb reeds een bestaande opzet en wil eerst inzicht in de situatie alvorens verder te gaan met een content strategie.
Tip: Check ook eens de browser extensie https://detailed.com/extension/. Deze geeft nuttige informatie als je met SEO bezig ben Zo kan je, ongeacht of je op een WordPress website zit, kijken hoe een willekeurige webpagina die je bezoekt scoort in dit opzicht.
2. SEO – Hoe maak ik mijn website beter vindbaar?
De sleutel tot een sterke content-strategie is het dichten van het gat tussen de content op je website en de zoekopdrachten van potentiële klanten. Zodra je weet wat belangrijk is kun je je content verbeteren. Een veel gebruikte plugin van Nederlandse bodem is die van Yoast. Wij hebben echter voor een ander gekozen en ik leg je weldra uit waarom.
Wat jij verkoopt en hoe mensen het noemen bepaalt mede of je überhaupt gevonden wordt. Een simpel voorbeeld wat ik altijd aanhaal om dit duidelijk te maken: Als jij teddyberen verkoopt op je website maar de rest van de wereld noemt het knuffeldieren zal je slecht gevonden worden. Eerst onderzoek doen naar je doelgroep, hun behoeften en markt is dus absoluut nuttig.
3. Referrers – Hoe weet ik waar mijn website bezoekers vandaan komen?
Een belangrijk onderdeel is het achterhalen van de herkomst van je website bezoekers. Bezoekers kunnen komen vanaf zoekmachines, social media platformen en tegenwoordig ook via AI-platformen. Het is essentieel om te weten waar jouw website verkeer vandaan komt, zodat je gerichter je marketing efforts kan inzetten.
Er bestaan uitgebreide specifieke tracking tools zoals bijvoorbeeld Facebook Pixel en Google’s UTM-tracking. Als je echter net begint kan je ook eerste breder kijken wat er gebeurd. In dit geval is het bijhouden van de ‘Referrer’ voldoende om een eerste beeld te krijgen.
Tip: Voor bepaalde doeleinden kan link monitoring nuttig zijn. Een handige plugin hiervoor is Pretty Links. Door unieke links aan te maken voor je nieuwsbrief, advertentie, QR-code op je bilboard, etcetera kun je precies zien waar bezoekers vandaan komen. Zo komt bijvoorbeeld: cap5.nl/talk uit op https://cap5.nl/persoonlijk-adviesgesprek/. Je kan op deze manier met een plugin als Pretty Links eenvoudig meten wat er gebeurd nadat je een publicatie gedaan hebt.
4. Funnel – Hoe zorg ik ervoor dat bezoekers op de juiste pagina terechtkomen?
Persoonlijk contact heeft onze voorkeur, zeker bij een eerste keer. Daarbij komt dat we voorheen nooit veel deden met funnels. Onze klanten kwamen namelijk primair via mond-op-mondreclame binnen. Je moet uiteindelijk zelf bepalen welke contactvorm voor jou het meest geschikt zijn. Echter is het voor meer structuur in je lead afhandeling zeker nuttig om te analyseren hoe bezoekers je website gebruiken.
Een eenvoudige manier om dit te meten, is door te kijken naar hoe ver bezoekers komen in bijvoorbeeld het proces van een afspraak maken. Na het testen van een aantal WordPress integraties en plug-ins kwam er eigenlijk eentje goed naar voren.
Welke wordpress SEO plugins zijn nuttig en waarom?
Na het testen van diverse (premium) plugins voor SEO en verkeersanalyse, is er voor een tweetal software-integraties gekozen. Waarom onderstaande twee? Ze zijn snel te implementeren en bieden direct en eenvoudig inzicht in de gewenste gegevens.
WordPress SEO met Rank math
Voor wat betreft inzicht in zoekverkeer en trefwoorden wil ik met name antwoord op de volgende twee vragen:
- Met welke trefwoorden vinden bezoekers ons?
- Hoe staat de website ervoor qua SEO?
Na testen en beoordelen van diversen plug-ins is de keuze gevallen op https://rankmath.com/. Deze plug-in heeft diversen dashboards waaronder eentje met de algehele trefwoord score op inkomend verkeer. Dit zijn de belangrijkste voordelen van deze plugin:
- Het geeft de informatie weer direct op je wordpress dashboard
- De plug-in is eenvoudig in gebruik te nemen
- De getoonde gegevens zijn nuttig gecombineerd
NB: Een bijkomstigheid is dat het de Yoast SEO plugin detecteert en bestaande gegevens omzet tijdens de installatie.
Funnels en statistieken meten met Swetrix
Voor wat betreft het monitoren van de oorsprong van bezoekers, het navigeren door je website heen, maar ook je funnel gebruik is dit wat we willen weten:
- Waar komt het meeste verkeer vandaan?
- Via welke blogs en pagina’s komt men de website binnen?
- Komen bezoekers de funnel in en tot hoever?
We kozen voor https://swetrix.com/ omdat Swetrix uitgebreid maar vooral overzichtelijk de informatie weergeeft. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
- Simpele en zeer effectieve funnel tracking
- Duidelijke dashboards en makkelijk te integreren
- Goede instapprijs voor starters en ver op te schalen
Onze funnel heeft niet veel om lijf, hooguit 2 tot 3 stappen, maar heb je meer stappen zie je precies hoe ver men komt. Hieronder zie je een eenvoudig voorbeeld van funnel tracking. Per stap zie je de zogenaamde drop-off rate. Na integratie van Swetrix kan je de funnel opbouwen en de exacte stappen kiezen en selecteren uit je bestaande pagina’s.
Waar Swetrix ook sterk is door eenvoud, is het diagram voor bezoekers navigatie. Deze zogenaamde User flow laat heel eenvoudig zien van welke pagina naar welke pagina het meeste verkeer loopt. Een extra reden waarom we voor Swetrix gekozen hebben, is omdat Swetrix onafhankelijke software is. Zo kunnen we objectief kijken naar alle inkomend verkeer. Veel mensen optimaliseren alleen voor Google maar dat is hoogstens 40% van het inkomende verkeer.
Voorts wordt verdere optimalisatie middels design en inhoudt een subjectieve discussie. Iedereen vindt immers iets anders mooi en of nuttig. En zoals men zegt: meten is weten, dus dat gaan we eerst doen. Voor logische vervolgstappen, naast content strategie, moet je denken aan het inzetten van A/B-testing of gebruik van heat-maps, maar dat is iets voor een andere keer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en ben benieuwd of je de gekozen software in gaat zetten. Als je vragen hebt of hulp wilt kan je altijd terecht.