Onlangs heeft Google weer een update uitgebracht van haar zoekmachine ‘spelregels’ (de SEO algoritmen). Deze keer draait alles om het Responsive zijn van je website. Ofwel, alle content presenteren op de juiste schaal of je nu langs komt met mobiel, tablet of PC.
Dit is anno 2015 niet zo heel raar, in 2014 namelijk heeft het aantal mobiele internet bezoekers het aantal thuis gebruikers verslagen. Voor de detail liefhebbers, het omslagpunt was circa 1,7 miljard gebruikers. Om verder in te gaan op de Google update …
Responsiveness opgesomd
Google’s analyse van je website gaat zover als:
- Een viewport – Heeft je website een zogenaamde viewport gedefinieerd geschikt voor alle verschillende apparaten. Ergo, ben je responsive!
- Schalende inhoud – Schaalt je website inhoud naar de viewport (apparaat) afmeting. Elementen met een vaste breedte horen zich aan te passen.
- Lettertype grootte – Er wordt gekeken naar de grootte van je lettertype. Dit is voor mobiel namelijk anders dan op een laptop of desktop computer
- ‘TAP’ elementen – Hoe groot zijn de ‘tap’ elementen op je website als hij weergegeven wordt op een tablet. Te klein is namelijk slecht te bedienen.
Gebruik je Google’s Webmaster Tools en je website was niet Responsive, dan heb je als het goed is een email ontvangen van Google. Gelukkig heeft Google ook een tool beschikbaar gesteld waarmee je je website kan testen.
Waar te beginnen
Ga naar de Google Webmasters website en kijk of jij ‘Mobile friendly’ bent. Daar vind je tevens een “Handleiding voor mobiel” die je uitlegt wat er allemaal mogelijk is.
LETOP: Vanaf 21 april 2015 zijn voornoemde SEO regels actief.
Wil je hulp of heb je vragen, neem dan contact op.
Mobiele groet!
Referentie (EN): http://bit.ly/1xrVUEA